Der var propfyldt i salen da der var inviteret til informationsmøde om Byen til Vandet - og interessen var stor
Der var propfyldt i salen da der var inviteret til informationsmøde om Byen til Vandet - og interessen var stor
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Stor opbakning til møde om Byen til vandet

Onsdag aften var der stort ryk-ind på Via University College på Jens Otto Krags Plads. Randers Kommune havde inviteret til orienteringsmøde om projektet Byen til vandet og randrusianerne mødte op i hundredetal, så der måtte bæres stole til salen - desuden

Det er ikke så lille en plan kommunen udrullede for de fremmødte borgere onsdag aften. En stor satsning for at føre byen til vandet er under forberedelse og kommunen arbejde ud fra tre scenarier. En kaldes Engbroen og indbefatter en bro over Vorup Enge bag Regnskoven. Et andet scenarie er Bolværkslinjen tværs over havnen. Det tredje forslag går på en Klimabro, der skal strække sig fra nord til syd umiddelbart øst for den eksisterende havn.

"Randers kommune er i den situation at vi skal klimasikre hele havneområdet og derfor arbejdes der med en klimabro", fortalte Rune Asmussen fra kommunens miljø og teknikforvaltning på mødet.

 

Grundlaget for hele tiltaget med Byen til vandet er at Randers skal gøre sig mere attraktiv i forhold til de andre byer i det østjyske samt i forhold til Aalborg, Viborg og Silkeborg. Som det er nu får man årligt 20 procent nye borgere fra Aarhus, fordi det er billigere at bosætte sig i Randers. Dette tal skal gerne være højere og derfor ønsker kommunen også at øge beboelse, skabe byrum og lave grønne oaser omkring den eksisterende havn og Gudenå. Havnen er klar til at blive udflyttet - østpå. Alle forundersøgelser er lavet, så det er kun et spørgsmål om tid og økonomi, før man kan gå i gang. Kommunen arbejder med Byen til vandet ud fra et tidsperspektiv, der hedder 2045, så det er et arbejde, der vil skulle pågå i mange år. Derfor ligger det heller ikke lige for at bestemme hvilken en af scenarierne, man vælger fra Byrådets side.

Derfor ønsker man fra kommunen side også at informere byens borgere og få så mange inputs som muligt, så det bliver en løsning, der er til gavn for de fleste.

Der har været et par projekter, hvor borgere blev inddraget i udarbejdelsen af planerne om Byen til Vandet - blandt andet har man kunnet deltage i "Ordet er dit" på Østervold og senest, så man hvordan det kunne se ud i Randers Ugen 2016, hvor Havnegade blev afspærret en enkelt dag og der blev lagt græs ud, sat bænke og serveret kaffe til de mange, der, trods regnen, valgte at slå vejen forbi Havneparken, som den blev kaldt.

 

Lige nu kører der dagligt 35.100 biler over Randers Bro, og det er dette man også forsøger at dæmme op for med de nye broer, der foreslås. Et af forslagene går op at lukke Tørvebryggen og Havnegade og derved få byen ned til vandet. Dette bevirker så at trafikken på Markedsgade vil stige til det dobbelte.

"Vi vil jo stadig se, et behov for at komme fra øst til vest, så hvis vi lukker en vej, vil det nødvendigvis påvirke andre", sagde Rune Asmussen.

Det er Randers´ målsætning at befolkningstilvæksten skal stige og det kræver flere boliger - boliger som man har tænkt sig skal ligge i nærheden af vandet - og det er både på havnesiden og Gudenå siden - Hvidemølleområdet vil skulle bebygges, og det får nogle naturelskere til at være skeptiske overfor projektet. Stierne omkring Gudenåen bliver nemlig dagligt besøgt af adskillige vandrer, løbere og mountainbikers som nyder den unikke natur - Det er denne natur, der vil blive påvirket af nye bebyggelser og en eventuel Engbro. Men det er blot et af de scenarier, der arbejdes med. Ved at etablere en Klimabro på østsiden af haven, vil kommunen kunne slå to fluer med et smæk. En Klimabro vil kunne beskytte hele havneområdet, og kræver ikke yderligere tiltag med klimabeskyttelse. Det gør de andre løsningsmodeller som kommunen arbejder ud fra.

Vælger byrådet derimod Bolværkslinjen, som der har været snakket om i rigtig mange år, ja så vurderer Rune Asmussen, at det vil give en mere snæver mulighed for at byudvikle byen til vandet.

Publiceret: 12. Januar 2017 09:22
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Din avis Randers

Forsiden netop nu
ANNONCER
Se flere